PomidorLove opisy – część II

Druga część pomidorowej opowieści w przededniu nowego sezonu 🙂

Berkeley tie-die

Owoce malinowe, średniej wielkości. Wiązał dobrze, po kilka owoców na gronie. Owoce spłaszczone, nieco żebrowane. Bardzo silne liście i gruba łodyga. Na górnych gronach miał jednak problemy z wiązaniem. Oberwałam z niego sporo wilków. Krzew miał tendencję do rozrastania się wszerz 😉

berkley tie die

berkley tie die1

berkley tie die

Black sea men

Chorowity, średni wzrost, samokończący. Wiązał średnio. Owoce w kolorze ciemnej czerwieni wpadającej w brąz. Nie zaskoczył mnie niczym wybitnym, a przynajmniej nie zanotowałam, ani nie zapisałam o nim nic ponad lakoniczną notatkę. Zebrałam z niego nasiona i za rok czy dwa powtórzę uprawę. Może w drugim podejściu bardziej wpadnie mi w oko? 🙂

black sea men

Brandywine

Dobrze wiązał, duży, silne liście. Pod koniec sezonu pojawiły się na nim objawy zarazy ziemniaczanej. Duże grona i duże owoce, 10.08, kiedy robiłam pierwsze notatki, zaczął już dojrzewać (nie to co 42 days, niby wczesny, a jeszcze wówczas zielony). Owoce typu befsztyk, spłaszczone od dołu, niezbyt duże, ale smaczne. W tym roku rodzina brandywine powiększy się u mnie o kolejne odmiany (black i apricot), więc będę miała większe porównanie. Ponieważ zanotowałam, że jest to wczesna odmiana, to wysadzę go jako jeden w pierwszych, razem z odmianą Anna Russian.

Niestety nie mogę odszukać zdjęć tej odmiany. Dla zobrazowania wrzucam zdjęcie jednej z odmian brandywine, jeszcze zielonej, ale bez pewności, że to ta właściwa, klasyczna czerwona. W tym roku wysieję go z pewnością, więc uzupełnię dokumentację fotograficzną.

brandywine

Brandywine yellow

Ulubiony żółty pomidor typu befsztyk, owoce duże, szczególnie na najniższych gronach. Wyżej już nieco mniejsze. Smak pyszny, do tego ten kolor! Wiązał nieźle. Krzak z tendencją do wilków, które trzeba obrywać na bieżąco. Chwila nieuwagi i mamy drugi lub trzeci pęd. Potrzebuje dużo miejsca i wymaga podwiązywania ciężkich gron. U mnie chwila nieuwagi skończyła się kwiatami na wilku. Nie pozostało nic innego, jak przywiązać drugi pęd do sznurka i pozwolić mu owocować. W pozostałych dwóch krzakach pilnowałam dużo bardziej, by nie puścił kolejnych wilków, bo nie miałam na to miejsca. Obok rosły P20 blue wymagające dużo słońca.

brandywine yellow

brANDYWINE YELLOW ZIEL

Chocolate stripes

Piękne tęczowe pomidory typu befsztykowego. Smaczny. Duży, wiotki krzak, z tendencją do wilków i pędów. Wiązał średnio, ale i tak u mnie zostaje, bo to jeden z najsmaczniejszych pomidorów. Owoce tej odmiany bez problemu mogą poleżeć po zerwaniu, nie robią się miękkie. Kilka z nich przeżyło nawet podróż samolotem w bagażu podręcznym 🙂 Sadzonkami tej odmiany podzieliłam się ze znajomą, która tę odmianę uznała za najsmaczniejszą, z tych które ode mnie dostała.

chocolate stripes

chocolate stripes przekrój

chocolate stripes

Copia

Odmiana wysoka. Nisko wiązał pierwsze grona, ale wyżej nieco problemów z wiązaniem. W innym miejscu inny krzak wiązał jednak lepiej. W gruncie pod koniec sezonu złapał prawdopodobne szarą pleśń. Owoce typu malinowego, spłaszczone, gładkie, spore i bardzo smaczne, aromatyczne. Skórka w czerwono-pomarańczowe prążki (ten na zdjęciu jest już przejrzały, spękany i słabo widać na nim pomarańczowe prążkowania). W tym roku też u mnie zagości, bo to smaczna odmiana.

copia

Czekolada

Odmian średnio późna. Owoce w odcieniach czekoladowego brązu, spłaszczone, średniej wielkości, dość smaczne, ale łatwo pękały, co dla mnie stanowi minus. Krzak niezbyt wysoki, nie zanotowałam opisu, więc prawdopodobnie nie wyróżniał się niczym szczególnym w swojej budowie.

czekolada

Grat white

Nasiona wymieszane na etapie kiełkowania (po upadku tacki z wacikami). Traktowany po macoszemu, wysadzony do szklarni dopiero w czerwcu, kiedy sałata zwolniła ostatnie miejsca. Owocował późno, owoce befsztykowe, w odcieniu kremowej żółci, bardzo jasne. Owoce smaczne, mięsiste. Do wypróbowania w tym sezonie, bo w poprzednim nawet nie zrobiłam mu pamiątkowych zdjęć – od razu został zjedzony. Obiecuję w tym roku potraktować go lepiej 🙂

Kalman

Owoce podłużne, duże, słodkawe w smaku. Dużo miąższu, owoce z tendencją do pękania. Odmiana dość późna, a u mnie został posadzony w szklarni jako jeden z ostatnich, co dodatkowo opóźniło owocowanie. W tym roku wysieję jedno lub dwa nasionka kalmana, bo to pomidor wart powtórzenia. W tym roku stworzę mu lepsze warunki, pod warunkiem, że w porę wyeksmituję sałatę. Sam krzaczek wyglądał dość niepozornie, listki miał wątłe i nieco poskręcane, jakby ciągle brakowało mu wody lub jedzenia. Pierwsze grono zawiązał dość wysoko.

kalman

Kosovo

Na dole wiązał dobrze, wyżej było nieco gorzej. Na najniższym gronie miał 7 owoców. Wymagał podwiązania niektórych gron. Spore liście. Owoce w kształcie serca, duże, mięsiste, z niewielką piętką przy szypułce. Na tyle plenny i bezproblemowy, że w tym roku też u mnie zagości.

kosovo

kosovo grunt

Skomentuj

